Air France-KLM is in 2003 opgericht vanuit een fusie van Air France en Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM) en is de grootste groep wat betreft internationaal verkeer bij vertrek uit Europa. Air France-KLM kan worden gezien als de holding onderneming die bestaat uit de twee luchtvaartmaatschappijen KLM en Air France. Zij hebben op hun beurt weer een aantal regionale budgetmaatschappijen, waaronder Transavia, onder zich. Uiteindelijk is de wens dat beide merknamen opgaan in één merknaam die bekend moet worden over de hele wereld. De holding heeft zijn hoofdkantoor in Frankrijk en valt daarom onder Frans recht. KLM zal echter onder Nederlands recht blijven opereren.
Gevolgen van de corona crisis
De luchtvaartmaatschappijen zijn erg geraakt door de corona crisis. Normaliter voert Air France-KLM dagelijks tot 2.300 vluchten uit met een vloot van 554 vliegtuigen. In 2020 veranderde dit echter drastisch. In 2019 vervoerde Air France-KLM ruim 104 miljoen passagiers tegenover 34 miljoen passagiers in 2020. De sterke daling in het passagiersaantal is een gevolg van de nog steeds durende corona crisis. Door de besmettingen, de lockdowns, het tijdelijk stilleggen van vliegverkeer en het sluiten van grenzen vanaf het tweede kwartaal van 2020, zijn er fors minder mensen wezen vliegen. Dit heeft uiteindelijk ook geleid tot een omzet van 11,1 miljard in 2020 ten opzichte van een omzet van 27,2 miljard euro in 2019. Dat is een flinke daling van 59%. Alsof dat al niet genoeg ‘ellende’ is, bedraagt het nettoresultaat in 2020 -7,1 miljard euro. Dit is een daling 7,4 miljard euro ten opzichte van 2019.
Deze resultaten zijn ook terug te zien in de beurskoers. Vanaf 21 februari 2020 zie je een sterke daling in de koers. Wat ook opvalt is dat het aandeel moeite heeft om terug te komen naar zijn positie vóór de corona crisis.
Verloop van de koers (01-02-2020 t/m 26-03-2021)
Bron: Euronext
Outlook 2021
In de vliegbranche is het voor nu nog steeds lastig te voorspellen hoe de vraagcurve van klanten eruit zal zien. Hoewel we anno 2021 bezig zijn met vaccinaties, is er nog geen exact toekomstbeeld. Het is vanuit de overheid nog niet geheel duidelijk wanneer we weer in meer ‘vrijheden’ kunnen leven en dit heeft dus ook gevolgen op de vliegbranche. Je merkt dat er vanuit de bevolking een groot verlangen is om weer op reis te gaan alleen is er nog teveel onzekerheden om ver vooruit te boeken. Het boekingsgedrag van klanten zijn nu veelal op kort termijn gericht en dus ook afhankelijk van de reisbeperkingen. De holding verwacht echter herstel in het tweede en derde kwartaal van 2021 dankzij de inzet van vaccins.
Eerder kreeg KLM al een steunpakket van 3,4 miljard euro van Nederland en kreeg Air France ruim 7 miljard van Frankrijk. Tevens kreeg KLM tot en met 30 december 2020 ook al honderden miljoenen via de NOW-regelingen. Toch heeft Air France-KLM februari dit jaar aangegeven weer een nieuwe miljardensteun nodig te hebben om te kunnen overleven. Nederland en Frankrijk willen graag te hulp schieten maar de Europese Commissie moet hier nog akkoord voor geven.
Naar ons idee is het nu wellicht nog erg risicovol en onzeker om te beleggen in Air France-KLM aandelen. Maar we raden wel aan de holding in de gaten te houden. Zodra we weer meer vrijheden krijgen en het mogelijk is om te gaan vliegen, zal het aandeel naar alle waarschijnlijkheid ook stijgen.