Een geschiedenislesje
Apple is in 1976 opgestart door Steve Jobs en Steve Wozniak. De eerste aandelen waren vier jaar later beschikbaar in December 1980 voor $22 per aandeel. Op dat moment was de het beursaandeel van Apple al $1,2 miljard. Nog geen 10 jaar later verlieten beide Steve’s Apple, waardoor de aandelen prijs gigantisch daalde naar maar $2.
Pas in 1997, 21 jaar nadat Apple was opgericht, begonnen de producten de wereld te veroveren. De terugkomst van Steve Jobs was niet toevallig op hetzelfde moment. De eerste twee jaar groeide de aandelen enorm snel door de opkomst van het internet, maar in 2000 zagen we een flinke crash toen de zogenaamde ‘tech bubble’ uiteenspatte.
Apple kwam er snel weer bovenop en in 2003 zien we dat de aandelenprijs alweer geklommen is naar $199,83. Bijna 10x zoveel als de prijzen 23 jaar eerder. 2008 was een interessant jaar met eerst een crash door een slechte voorspelling, een goede comeback van Apple, maar uiteindelijk toch weer een crash door de economische crisis van hetzelfde jaar. In 2009 maakte Apple echter onverwacht veel verkopen en winst, wat resulteerde in stevige aandelen.
Vanaf toen is het alleen meer bergopwaarts gegaan met Apple, ook het afscheid van Steve Jobs en zijn dood een paar maand later waren geen reden voor de aandelen om te zakken. Aandelen waren ondertussen $380 waard en de markt kapitalisatie stond op $380 miljard. In 2018 was Apple het eerste bedrijf dat meer dan ‘een trillion’ dollar waard was op de beurs.
nbsp;
Wat doet Apple eigenlijk?
Verkoopt Apple nu computers of telefoons? ‘Iets technisch’ zul je misschien denken. Apple zelf heeft een mooi motto: “Everything we do, we believe in challenging the status quo. We believe in thinking differently.” Vrij vertaald: “In alles dat we doen geloven we in het uitdagen van de status quo. Wij geloven in anders denken.”
Wacht eens even. Er staat helemaal niks in over computers of iPhones. En dat is nu precies de kracht van Apple. Doordat ze een duidelijke overkoepelende ‘waarom’ hebben heeft Apple een grote schare trouwe fans die simpelweg alles kopen waar Apple mee op de markt komt. “Een horloge van Apple? Hier heb je mijn geld!” Door deze aanpak alleen al daagt Apple de status quo uit, iets waar haar fans geen genoeg van kunnen krijgen.
De kracht van Apple
Door deze houding en haar grote schare fans kan Apple op nieuwe trends inspringen, of ze zelfs zelf lanceren. Met de opkomst van onder andere AppleTV+ en AppleArcade laat Apple zien dat ze niet alleen producten, maar ook diensten in de markt kan zetten. Wat resulteert in een krachtig, gezond en alsmaar groeiend bedrijf. Aandelen van Apple kopen en verkopen is daarom zeker een interessante weg om je verder in te verdiepen.